tisdag 3 augusti 2021

Burpaket (kanin)

Här kommer lite info om Lilla Davidshemsgårdens smarta kanin-burpaket.

Rabit M96 Mörk grå plast (x tjockbottnad) 

Olika paket-prisalternativ=

**** Small ****

En kanin. 

Lilla startpaketet (hö, halm, burströ och pellets)

Från 480kr 

**** Medium ****

En kanin. 

+ stora startpaket (hö, halm, burströ, korn, pellets) 

+ vattenstation

+ matskål 

+ ungdjursbur Rabit-M96 (inomhusmiljö, endast dvärgras. Lämplig som toalett/sovplats)

Från 969kr 

**** Large ****

En kanin. 

+ stora startpaket (hö, halm, strö, korn, pellets)

+ vattenstation

+ matskål 

+ hörack 

+ smådjurbur maxi M120 (inomhusmiljö, klarblå plast. Lämplig som toalett/sovplats)

Vilken storlek på bur behöver min kanin/mina kaniner?

Ingen av dom plastburar som finns tillgängliga på svensk marknad är något jag rekommenderar att du låser in kaniner i. Utan jag rekommenderar dig att bara ha buren som natthus och toalett/matplats.  Låter du kaninen/kaninerna gå ut varje dag är alla mått på kaninburar ok. Om du tänkt låsa in de hela tiden är INGA mått på kaninburar ok. Inte ens de allra största. 

Det är egentligen allra bäst att välja en bur som är liten och lätt att hantera men där allt kaninen behöver på natten ändå får plats. De mindre burarna har ofyast något mer tjock plastbotten och är både lättare att göra rena och håller längre. Sedan investerar du i i en hage eller gör du "gnagarsafe" hemma så att kaninen/kaninerna kan vara helt frigående (om de nu ska vara inne). En hage är både billigt och lätt att göra (av tex kompostgaller). Vill man inte ha just kompostgaller inne så finns det ett hav av olika färdiga hagar för smådjur att tillgå i handeln. 

Att köpa en enorm plastbur är dyrt, den är krånglig att göra rent (då den ofta är otymplig och skir och inte går att få in i tex ett duschutrymme) och den är definitivt otrevlig att bo i på heltid för kaninen. Kaniner vill ha språngyta och möjlighet att löpa och hoppa och leka. De kan knappt ta ens ett par ordentliga språng och hopp i platsbur. Inte ens om den är 180cm. Och flera våningar är roligt visst, men språng blir då ännu mer komlicerat för din kanin i flervåningsbur. 

Så, summa summarum: en halvstor lite mer regäl tjockbottnad plastbur med plats för toa, hö och sovplats och sen tillgång till stor hage/ frigående är allra bäst 💜

Övriga priser (bara bur utan kanin)

Rabit100-M96. 96 * 58 * 46cm. Mörk grå botten och en stor öppning i front, kostar 1099 kr på tex Arken zoo. Hos mig kostar den 599kr om du vill ha bara buren. 699kr om du vill ha buren inklusive vattenstation, hörack och keramikskål. 899kr om du vill ha buren med vattenstation, hörack, keramikskål och foderpaket (litet startpaket med hö, halm, pellets, korn och burströ)

Glöm inte att kika på min sida ATT LEVA MED KANIN som Sällskapsdjur. Där kan du som har funderingar kring kaninerna kanske få svar på en hel del frågor. 

Sparar du mig tid genom att läsa dig till svaret där, istället för att sända mig en fråga, så hjälper du mig att fortsättningsvis hålla priserna låga. 

Kram! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Dvärgvädur rex. Vit blåögda.

Här kommer inom kort mer info om den unika rasen Dvärgvädur rex: Vit blåögd. Nedan kan du se lite F.A.Q Kommer min kaninunge förbli krullhår...